Magazinele online reprezinta o oportunitate de afacere profitabila si, din ce in ce mai multi antreprenori iau in calcul sa se alature mediului online pentru a-si creste afacerea in mod considerabil. Magazinele online au inceput sa fie peste tot in mediul online si acest lucru este un avantaj mai ales pentru antreprenorii care doresc sa se lanseze intr-o afacere care ofera posibilitatea de castig financiar usor si confort in gestionarea business-ului. Dar, acestea nu sunt singurele motive pentru care un antreprenor decide sa isi deschida un magazin online.

Atat pentru consumator cat si pentru cel care detine o astfel de afacere este o optiune destul de confortabila. Daca pentru un consumator a cumpara dintr-un magazin online inseamna maximul de confort pe care poate sa il acceseze pentru a cumpara bunurile dorite, pentru un antreprenor motivele sunt diferite. Cele mai importante beneficii pentru un antreprenor atunci cand isi deschide un magazin online sunt urmatoarele:

Costuri operationale reduse

Orice afacere are drept obiectiv principal cresterea vanzarilor si minimizarea costurilor. Un magazin online are costuri mult mai mici decat in cazul unui magazin fizic intrucat spatiul este necesar doar in cazul in care antreprenorul doreste sa isi depoziteze stocurile, numarul de angajati este mic intrucat sarcinile nu sunt atat de numeroase incat sa necesite personal mult si cheltuielile de paza sunt reduse sau chiar zero daca magazinul online nu are nevoie ca stocurile sa fie depozitate.

Clienti potentiali mai numerosi

Spre deosebire de un magazin fizic pe care il deschizi intr-o anumita zona, un magazin online iti ofera oportunitatea de a te adresa unui numar nelimitat de persoane care ar putea deveni clientii tai. Poti sa iti extinzi afacerea si dincolo de granite daca acesta este ce iti doresti, practic vei putea vinde oricui, oriunde si la orice ora. Pentru acest lucru trebuie sa te asiguri ca sistemul tau de plati este unul care permite achizitionarea in alta moneda decat cea nationala si nu numai.

Nu este nevoie sa detii stocuri

Cheltuielile cu depozitarea stocurilor poate sa fie redusa la zero si astfel nu vei avea nevoie de un spatiu in care sa iti desfasori activitatea. Prin metoda numita DropShipping atunci cand un client comanda un produs, comanda va fi directionata catre furnizor iar acesta le va livra in numele tau conform contractului incheiat. Factura se emite in numele firmei tale iar ambalajul va fi personalizat dupa dorintele tale.

Daca, in schimb, tu esti producatorul acestor produse atunci aceasta modalitate nu se poate aplica in cazul tau. Va trebui sa detii un spatiu de depozitare sau chiar si un atelier in cazul in care produsele sunt handmade. Dar pentru depozitare poti sa inchiriezi un spatiu sau sa le dai in custodie unei firme de logistica in schimbul unei sume.

Rezultatele promovarii online sunt masurabile

In lumea marketing-ului digital rezultatele sunt masurabile. Prin intermediul unor platforme precum Facebook Ads Manager sau Google Analytics vei putea sa faci o analiza amanuntita a campaniilor de marketing pe care le-ai demarat pentru promovarea produselor sau serviciilor tale. De asemenea, vei putea sa te adresezi unui anumit public tinta. De exemplu daca vinzi haine pentru femei tinere pana in varsta de 30 de ani vei putea sa te adresezi direct doar acestora, lucru care este imposibil de realizat daca ai un magazin fizic. Vei putea sa setezi mai multe criterii pentru segmentarea audientei bazate pe varsta, locatie, sex, interese, etc. Ba chiar poti sa setezi si intervalele orare prin care reclama sa fie activa bazandu-te pe statisticile care iti arata intervalele orare in care audienta ta este cea mai activa. In plus, daca ai un trafic destul de mare pe site, vei putea sa obtii un venit extra pentru plasarea reclamelor pe site-ul tau.

Costurile de deschidere a unui magazin online sunt mult mai mici

Daca nu detii un magazin online atunci ar trebui sa incepi sa te gandesti la acest lucru. Costurile de deschidere sunt mult mai mici in comparatie cu un magazin fizic. Nu ai nevoie de spatiu pentru expunerea produselor tale, cheltuielile de intretinere sunt reduse, exista posibilitatea de a nu detine stocuri etc.

Acestea sunt doar cateva dintre avantajele pe care le poti avea in momentul in care doresti sa deschizi o afacere care sa necesite resurse putine si, mai ales sa nu fie necesar sa depui un effort considerabil. Acum ca am stabilit ce beneficia ai putea sa ai atunci cand doresti sa deschizi un magazin online, urmatorul pas este sa cunosti cum poti sa faci acest lucru.

Noi am intocmit un ghid pentru antreprenori unde am inclus tot ce trebuie sa faci pas cu pas pentru realizare magazine online.

Stabilirea planului de afaceri si stabilirea nisei

 

Cea mai buna cale pentru a avea o imagine de ansamblu asupra afacerii tale este realizarea unui plan de afaceri. Prin intermediul acestuia vei putea sa faci o analiza pe termen scurt, mediu si lung, vei putea stabili publicul tinta, vei putea asterne pe hartie cheltuielile si veniturile pe care le vei avea dar vei putea sa si stabilesti cele mai importante puncta pe care trebuie sa le atinga afacerea ta. Un plan de afaceri bine conceput ar trebui sa sintetizeze o prognoza pentru cel putin un an de functionare al business-ului si ar trebui sa cuprinda urmatoarele aspecte:

  • Alegerea nisei de produse
  • Bugetul alocat
  • Estimarea ROI (return on investment)
  • Alegerea partenerilor si furnizorilor
  • Analiza competitiei
  • Planul de marketing
  • Stabilirea formei juridice
  • Planul de back-up

 

Stabilirea nisei de produse

 

Cele mai multe business-uri au cunoscut succesul fie datorita faptului ca au descoperit o noua nisa fie au exploatat o nisa existenta cu foarte mult potential. Daca inca nu ai identificat nisa pe care doresti sa o exploatezi atunci este nevoie sa faci putina munca de cercetare. Poti sa exploatezi si o nisa care are deja succes, in cazul in care nu doresti sa reinventezi roata.

Pentru a putea descoperi nisa pentru care doresti sa te adresezi exista trei moduri prin care poti sa faci acest lucru:

  1. Cazul ideal: cel in care ai facut o descoperire uimitoare si stii ca acest lucru ar fi primit foarte bine de public
  2. Alegi un domeniu pe care il stapanesti foarte bine si ai experienta
  3. Identifici o nisa prin care poti sa cresti impreuna cu business-ul tau

Primele doua criterii nici nu mai trebuie explicate intrucat in aceasta situatie deja totul poate sa se contureze si ai deja idee cum poti sa pornesti un astfel de business si ce ai nevoie pentru a face posibil acest lucru. In cazul punctului 3 putem sa iti oferim cateva exemple prin care vei putea sa iti faci o idee mai concreta legat de ceea ce ai putea sa folosesti drept nisa in acest caz:

Alegerea unei nise in functie de industrie (casa si gradina, frumusete, fashion, tratamente bio, tricouri personalizate, etc.)

  • Nisa care raspunde unei cerinte sau nevoi
  • Profita de un trend care este in ascensiune
  • Produse in functie de preferintele personale
  • Afacere bazata pe comercializarea produselor sezoniere
  • Produse personalizate
  • Produse cu adaosuri mari
  • Produse vandute de catre liderii din industrie
  • Produse bazate pe criteriile demografice
  • Rasfoieste marketplace-uri si comparatoare de preturi pentru a afla care sunt produsele cele mai achizitionate la un moment dat

 

Validarea nisei de produse

 

O data ce ai reusit sa stabilesti pentru ce tip de nisa se va adresa afacerea ta este timpul sa te asiguri ca acesta iti va aduce si profit si vei avea posibilitatea sa cresti. Pentru a putea sa cresti mai usor poti sa folosesti si anumite tool-uri si tehnici de cercetare precum:

  • Google Trends – cu ajutorul acestui tool vei putea sa afli daca produsele din nisa ta evolueaza si se afla pe un trend ascendent al nevoilor oamenilor
  • Afla care este target-ul tau de clienti pentru produsele tale si incearca sa afli de la potentiali clienti daca ar fi interesate sa cumpere acele produse din magazinul tau online. Poti sa creezi sondaje prin care poti afla mai usor care sunt interesele reale ale clientilor care iti viziteaza pagina.
  • Afla care este cota de piata si asigura-te ca esti in crestere
  • Studiaza review-urile si testimonialele publicate de clientii tai, care au mai cumparat de la tine in trecut. Astfel vei putea sa analizezi situatia prin prisma clientilor si sa creezi produse sau servicii mai apropiate de nevoile lor.
  • Google Keyword Planner – te va ajuta sa identifici mai usor care este volumul de cautari facute de clienti pentru produsele tale.

In esenta, procesul de validare te poate ajuta sa identifici daca produsele pe care doresti sa le comercializezi vor fi cumparate de viitorii tai clienti.

 

Studierea competitiei

 

Dupa ce ai stabilit nisa poti incepe sa studiezi competitia. Aici, trebuie sa idenitifici care sunt punctele slabe si cum poti sa profiti de acestea astfel incat afacerea ta sa se afle deasupra competitiei. Pentru a putea stabili cu exactitate care sunt acestea, studiul tau trebuie sa analizeze aspecte precum:

  • Calitatea suportului oferit
  • Timpul de livrare al produselor
  • Fidelizarea clientilor
  • Prezenta pe retelele de socializare
  • Politica de preturi
  • Consultanta
  • Usurinta de navigare in magazinul online
  • Furnizorii
  • Optiuni de plata
  • Canale de comunicare
  • SEO
  • Platforma de e-commerce folosita

Astfel vei putea afla mult mai usor care sunt punctele slabe si cum ai putea tu sa te plasezi deasupra la toate acestea astfel incat magazinul tau online sa devina alegerea principala a clientilor tai.

Alegerea domeniului web

 

Urmatorul pas pentru crearea unui magazin online este alegerea unui domeniu web. Sugestia noastra este sa alegi un nume pentru afacerea ta care sa fie usor de retinut, concis si scurt. Este un pas important si iti recomandam sa tratezi totul cu seriozitate. Daca numele afacerii tale este unul greoi si nu se poate retine nicicum, atunci este posibil ca afacerea ta sa aiba de suferit.

In acelasi timp, este important ca numele afacerii tale sa nu faca referire sau sa semene ca denumire cu un alt brand existent pe piata. Acest lucru poate sa iti cauzeze daune financiare si posibile litigii daca brand-ul respectiv decide sa te actioneze in instanta pentru folosirea numelui lor. Daca nu ai idei atunci trebuie sa stii ca acesta este un pas pentru realizare magazine online care poate fi rezolvat si cu ajutorul tool-urilor. Dupa ce te-ai decis asupra unui nume este timpul sa verifici disponibilitatea si sa il inregistrezi.

 

Stabilirea formei juridice

 

Pentru ca magazinul tau online sa functioneze legal trebuie sa stabilesti o forma juridica. Acest lucru este esential si pentru a putea crea contracte cu furnizorii, sa angajezi personal, sa emiti facturi pentru viitorii clienti.

Principalele forme juridice prin care poti constitui un magazin online sunt SRL, PFA sau SRL-D. Poti sa infiintezi firma pe cont propriu sau sa angajezi un consultant financiar care sa se ocupe de toate aceste aspecte juridice. Fiecare forma juridical are avantajele si dezavantajele proprii, asadar este recomandat sa studiezi putin ce poate sa iti ofere fiecare forma juridica in parte astfel incat sa fie avantajos pentru tine.

 

Alegerea platformei de e-commerce potrivita pentru tine

 

O platforma de e-commerce este o solutie software care iti permite sa creezi un magazin online. Pe platforma aleasa vei putea lista produsele pe care sa le vizualizeze clientii, sa le adauge in cosul de cumparaturi si sa finalizeze achizitia fara sa intre intr-o locatie fizica. Platforma de e-commerce reprezinta pilonul principal al afacerii tale, fara de care nu vei putea sa iti desfasori activitatea. De ce este important sa alegi intelept platforma de e-commerce? Raspunsul este simplu: platforma pe care o vei alege va avea un impact semnificativ asupra modului in care va functiona afacerea ta. Daca nu alegi corect, o migrare sau o schimbare ulterioara va fi mai costisitoare.

Asa cum nu exista nici un tip de produse care sa fie unice pe piata, asa se intampla si in cazul unei platforme de e-commerce. Pentru a putea sa faci o alegere potrivita nevoilor tale trebuie sa analizezi o serie de aspecte precum:

  • Cat de mare va fi afacerea ta?
  • Care va fi traficul asteptat de tine?
  • Doresti ca magazinul tau sa beneficieze de un design unic sau nu?
  • Doresti sa dezvolti idei si functionalitati proprii sau sa folosesti functionalitati comune, standard?
  • Doresti sa desfasori activitatea numai in Romania sau doresti sa te extinzi si la nivel international?
  • Ai nevoie de integrare cu marketplace-uri?
  • Detii stocuri fizice sau doresti sa ai o solutie de e-commerce integrata cu sisteme de gestiune ERP?

Si, aceasta lista poate continua. Dar cel mai important lucru este sa pui pe o lista tot ce te intereseaza ca platforma sa iti ofere pentru magazinul tau online. Pentru a putea lua cea mai buna decizie iti oferim in continuare cateva sfaturi importante:

Consulta mai multe tipuri de platforme – aloca timp pentru acest lucru, discuta, trimite mail-uri si consulta-te cu diferite agentii. Astfel vei putea identifica mai usor nevoile afacerii tale in detaliu si vei putea sa stabilesti daca platforma aleasa poate sa te ajute in acest sens.

Consulta lista de functionalitati si integrari – in majoritatea cazurilor acestea sunt incluse in versiunile demo oferite de platformele de e-commerce

Experienta – asigura-te ca platforma sau agentia la care apelezi detine experienta in domeniu. Daca alegi o solutie aflata la inceput de drum ai putea sa ai surpriza sa fii doar un simplu experiment pentru ei si afacerea ta sa aiba de suferit in final.

Consulta portofoliul de clienti – atunci cand apelezi la o agentie sau la o platforma trebuie sa te documentezi putin sa vezi care sunt magazinele online care au apelat la solutiile lor si vei putea astfel sa iti faci o imagine de ansamblu asurpa solutiilor oferite.

Suportul tehnic – este unul dintre cele mai importante aspecte intrucat in cazul in care experimentezi dificultati sau site-ul tau nu se incarca atunci trebuie sa existe disponibilitate pentru a fi ajutat.

 

GDPR

 

Nu in ultimul rand, trebuie sa te asiguri ca platforma pe care o alegi respecta standardele GDPR (General Data Protection Regulation) care a intrat in vigoare in data de 25 mai 2018 la nivelul Uniunii Europene. Astfel, toate datele pe care le colectezi trebuie sa fie insotite de consimtamantul persoanei de la care le colectezi.

 

Alegerea furnizorilor de produse si servicii

 

Un magazin online nu poate exista daca nu ai produse. Asadar, poti sa iti asiguri stocul in doua moduri:

Achizitionare stocuri de la furnizori locali sau import – este cazul ideal intrucat poti sa cumperi produsele la un pret mai bun si cu discounturi mai mari care iti ofera avantajul de a putea crea campanii speciale clientilor sau sa oferi transportul gratuit.

Lucrezi cu stocul furnizorului – este o metoda folosita de o mare parte din magazinele online si aici ai trei variante: marfa in custodie, comenzi periodice, dropshipping.

 

Serviciile de curierat

 

In momentul de fata in tara noastra ai la dispozitie numeroase companii care ofera servicii de curierat rapid. Astfel nu va trebui sa iti faci probleme in legatura cu modalitatea in care vor ajunge produsele la clientii tai. Fiecare serviciu de curierat vine cu avantajele si dezavantajele sale proprii, motiv pentru care trebuie sa identifici nevoile inainte de a alege.

 

Metodele de plata online

 

Atunci cand clientii cumpara din magazinele online isi doresc sa aiba la indemana mai multe modalitati prin care pot sa faca plata pentru produsele achizitionate. Este recomandat sa ai cel putin trei modalitati dintre care nu trebuie sa lipseasca posibilitatea de a plati cu cardul. De asemenea, include plata ramburs sau prin intermediul unor platforme precum PayPal (daca alegi sa vinzi si in strainatate).

Exista chiar magazine online care folosesc pentru plata criptomonedele. Posibilitatile sunt practic nelimitate dar esenta acestui punct din ghidul nostru este acela ca trebuie sa asiguri mai multe optiuni pentru plata produselor tale.

 

Solutia de gazduire

 

Dupa inregistrarea numelui tau de domeniu, urmeaza sa alegi un serviciu de gazduire web pentru site-ul magazinului tau online. Atunci cand alegi solutia de gazduire web trebuie sa iei in considerare trei aspecte:

  • Platforma de e-commerce: fiecare platforma de comert electronic are un anumit numar de resurse necesare.
  • Traficul de vizitatori estimate
  • Numarul de produse listate in magazinul online dar si numarul de imagini pe care le vei utiliza pentru fiecare dintre produse.

In functie de aceste date va trebui sa alegi dintre solutiile de gazduire web prezente pe piata: shared hosting, VPS, server dedicat sau cloud hosting. Inainte de a alege trebuie sa cantaresti foarte bine toate avantajele si dezavantajele oferite de fiecare solutie in parte.

 

Realizarea magazinului online

 

Pentru realizarea magazinului online conteaza foarte mult design-ul pe care il va imbraca. Practic este primul contact cu vizitatorul si, daca totul este afisat astfel incat sa poata gasi cu usurinta ceea ce cauta atunci cu siguranta va reveni ori de cate ori va dori sa achizitioneze ceva.

Intrucat ne aflam intr-o era in care numarul de cautari pe mobil in depaseste pe cel de pe desktop-uri trebuie sa te asiguri ca magazinul tau online poate sa fie accesat si de pe dispozitivele mobile. De asemenea, nu trebuie sa uiti de elementele de ,,trust” ale magazinului tau online precum:

  • Pagina de contact
  • Pagina ,,despre noi”
  • E-mail de confirmare pentru comenzi
  • Link-uri utile precum politica de returnare, garantia, politica de confidentialitate, plata si livrare, etc.
  • Certificate SSL

Catalogul de produse este elementul esential al magazinului tau online asadar, asigura-te ca toate imaginile si video-urile plasate aici sunt de calitate si ofera o imagine de ansamblu foarte buna asupra produselor comercializate. De asemenea, asigura-te ca descrierile produselor sunt concise si sunt de un real ajutor in luarea deciziei de a le achizitiona. Plaseaza filtre, buton de ,,search” si asigura-te ca in catalogul de produse toate elementele sunt ordonate astfel incat totul sa poata fi gasit cu mai multa usurinta. Meniul magazinului trebuie sa ofere utilizatorului avantajul de a naviga cat mai usor. Pagina de produs trebuie sa fie foarte bine structurata iar procesul de check-out trebuie sa fie intuitiv si cursiv astfel incat clientii sa poata realiza o achizitie cat mai fluent si fara probleme.

Nu uita sa incluzi in procesul de check-out si e-mail de confirmare al comenzii pentru a te asigura ca este vorba despre o achizitie ferma.

Acestea sunt doar cateva elemente importante in realizarea unui magazin online si, pentru cele mai bune rezultate apeleaza la specialisti in domeniu care pot sa iti realizeze un magazin care sa respecte toate regulile in ceea ce priveste crearea unei experiente deosebite in timpul cumparaturilor.